Предшколска: Установа:. „Полетарац“ - Мерошина
Објекат: В.Г„Ђурђевак“ Југбогдановац
Група: Година пред полазак у школу
Место: Југбогдановац
Време трајања пројекта: 10.10.2022-29.12.2022.год.
Тема пројекта
Прича о пројекту „Дрво“
Васпитач:
Јасмина Драгићевић
Пројекат „Дрво“ реализован је са децом у периоду од 10.10.2022 - 29.12.2022.год. До покретања пројекта дошло је спонтано. Посетили смо В.Г. „Ципелићи“ у Девчи и на предлог васпитачице С.С. пошли да прошетамо до оближње шуме у том крају. Шетајући тако дрвеће је све више привлачило дечију пажњу.
А.С. је именовао дрвеће које је препознавао: „Ово је храст, бреза, топола... деца су га пажљиво слушала. Деца су уживала у природи скупљали су гранчице, лишће, шишарке, орахе. Показивали су занитересованост за дрвеће - шуму“.
Као провокацију унела сам у просторију две облице исеченог дрвета, гранчице, кестене, орахе, сличице дрвећа (бор, храст, јела и сл.) које су ми случајно испале док сам на послужавнику од облица носила према деци. Пришли су да скупе сличице и показали заинтересованост, неко дрвеће су препознали, неко нису. Именовала сам дрвеће и читала им занимљивости о њима. Постављали су питања „Н.А.: Како дрво расте?; Н.Ц.:Како настаје плод на дрвету?; П.М.: Како расту гране и лишће?; К.М. Зашто има пуно маховине у шуми?“ Деца су разгледала сличице, и играла се гранчицама дрвећа. Разговарали смо о томе шта они знају о дрвећу. А.Н.: „Служи за разне предмете“; К.М. „Ложи се шпорет“; А.С.: „Праве се дрвена кола и фиоке“.
Изјаве деце низале су се једна за другом. Подстицала сам их и охрабривала да испричају своје приче, доживљаје и искуства везана за ову тему. Путем вибер групе продитељи су обавештеи о теми – пројекту.
Родитељи су разгледали почетни пано и тaко су информисани о чему њихова деца желе да истражују. Омогућено им је да својим искуством, знањем, стручношћу допринесу истраживању којим ће се деца бавити.
У собу су унети полуструктуирани и неструктуирани реални предмети, књиге које ће децу подстаћи на учешће и истраживање. Праћене су и подржаване њихове идеје и иницијатива.
Родитељи су унели плодове дрвећа (орах, жир, кестен итд.)
Плодови дрвета који су инспирисали децу да заједно осмисле и направе слику „човечуљак“.
Засадили смо дрво у дворишту заједно са другарима из мешовите групе „Невен“. Ту су се деца радовала што су учествовала заједно у копању рупе и дошли до закључка да је за сваку биљку (па и дрво) потребна растресита земља, Сунце и вода. Уважавали су предлоге потеклих из свог сазнања или посматрајући одрасле како то раде. Подстакнути доживљајем и непосредним искуством дошли су до сазнања да свако дрво има корен и стабло, а касније порасту гране на којима има пуно лишћа. На крају добијемо и плод, неке плодове можемо користити у исхрани, а неке не можемо.
Током заједничког учешћа у садњи садница дрвета, коришћена су смислена правила која сам тумачила и појашњавала. Овим сам им објаснила безбедност правилног коришћења риља (алат за откопавање и вађење земље). Када је дрво засађено отпевали су песмисцу „Засади дрво“.
На предлог маме детета Н.А. посетили смо воћњак и сакупили пуно разног воћа и лишћа. Деца су одвојила лист, семе, плод појединог воћа. Мама А.С. нам је предложила да потопимо орахе у воду после неког времена извадимо орахе и замотамо у убрус (очекујемо да орах проклија).
Шетајући околином В.Ђ. је направила слику : „Ово је наш вртић, свуда је лишће“; деца су јој додавала гранчице, лишће. Упоређивали су стабла дрвећа. Н.А. је покушао да се попне на гране.
У собу смо унели грану отпалу од дрвета и покушали да направимо лишће од папира. Деца су се договарала, радила заједно и помагала једни другима. Омогућен им је избор папира у боји. Њихове иницијативе су прихваћене, подржано је активно учешће сваког детета.
Од папира у облику листа отискивали су шаку. Лепили гранчице и тако направили почетно слово свог имена.
Истражујући изворе сазнања на интернету смо пронашли слику јежа. Изразили су жељу да видимо о чему се ту ради. То је била прича „Јеж у госте“ где је јеж из шуме посетио свог брата јежа у граду. Није могао, дуго да остане у граду јер му је више пријао живот у шуми где има доста свежег ваздуха. Направили смо „плућа“ од цевчица и балона и дошли до сазнања колики је значај шуме за наше здравље.
П.М. је испричала свој доживљај у шуми, како је видела зеца. Нацртали су шуму, животиње које живе у њој (исекли контуре нацртаних животиња) и залепили. Њихове изјаве о животињама су биле занимљиве. П.М. „Волим да сам веверица, она не лови друге животиње.“
На сличан упознали смо се са птицама у шуми и животињама далеких крајева Родитељи су се укључивали, боравили у групи сарађивали и били стално информисани путем процесних паноа.
Проводећи време у природном окружењу деца су цртала дрвеће кредом, оцртавали контуру – сенку дрвета, играли се лишћем и гранчицама. Формирали скупове од различитог материјала, покривали лишћем одређени број осликан на бетону.
Организовано је уређење дворишта заједно са родитељима и децом. Уз дружење и веселу атмосферу за неколико дана наше двориште је изгледало другачије. Одмах смо то искористили и одлучили да доручкујемо у дворишту. Овај заједнички простор коришћен је за игру и одмор током дана, а родитељи су им се придруживали при доласку и одласку деце из вртића.
Организована је и посета столару. Ту су се деца упознала са овим занимањем, шта се све може направити од дрвета, који му је алат потребан. Видели су машине за обраду дрвета и мало „почистили“ усисивачем који је мајстор направио да би очистио радионицу од пиљевине.
Добили смо на поклон рестлове/материјал за реализацију теме са децом. Деца су се играла и конструисала користећи различите дрвене предмете, чиме се омогућио доживљај зачудности. Креативно су комбиновали различите предмете, цртали на њима.
А.С. „Ово је моја ракета, путујем на Месец можда и горе има нека шума“.
А.Ј. Хајде да цртамо „Чудну шуму“.
Нацртали су „Чудну шуму“, а онда од канапа направили пут (лавиринт) до ње.
Игра „их-окс“, „титрице“, „шах“ ...подстакле су њихов такмичарски дух.
„Моја машта може свашта“ – Украшавали су новогодишње јелке и израђивали украсе заједно са родитељима.
Направили смо изложбу продукта дечијих активности (процесних паноа) и позвали родитеље да заједно прославимо завршетак ове теме.